Eier Toralv Hobbesland
4596 Eiken
1983 Pontiac Firebird Trans Am Pace car kjøpt lettere modifisert fra Dallas/ Fort Worth området i Texas.
Bilen er ein av ca 520 Pacecar utgaver produsert med manuell gear fra fabrikk.
Denne bilen har fremdeles original lakk og interiør i svært god stand , og har kun rullet ca 26,000 miles fra ny.
Bilen kom fra Texas med 406 rullekam motor og diverse ekstra goodies i understell osv. som bla. Hooker shortie headers, subframeconnectors og Hotchkiss oppheng på bakakselen som da var ein Dana 44.
Bilen ble opprinnelig ombygd i Texas rundt 1990 av Matt Garret, se link til hans nettside for bilen.
På grunn av Norske regler for registrering, samt at bilen ikkje er laget i altfor mange eksemplarer er følgende endringer gjort etter kjøp av bilen.
Bilen er etter ankomst til Norge tilbakeført til originalspec på motor gear osv. Det betyr at bilen igjen har fått SBC 305 motor, 5 gears manuell Borg Warner kasse og 9 bolt bakaksel, men som desverre ikkje er matching numbers, noe som er litt synd pga opprinnelig produksjonsantall på 520 stk manuell gear Pace Cars.
Motor som nå er ein .040" over 79 305, er satt opp med US Carb godkjente Trick Flow replacement alutopper, Lunati VooDoo kam for beste effekt fra bunn og litt oppover, Edelbrock Airgap med GM Quadrajet forgasser med et originalt og relativt sjeldent L69 luffilter med doble kaldlufts inntak.
L69 oppsettet er nesten umulig å komplettere i dag med nye slanger etc, men av alle ting så dukket det opp et sett med NOS slanger på Finn.no.
Bilen er på tross av original motorstørrelse på 305cid likevel kjapp og ganske turtallsvillig. Mye takket være 3.73:1 i 9 bolt BW bakakselen og manuell 5 trinns BW kasse, begge hentet fra ein 1985 L69 G92 Trans Am.
Bilen er fra fabrikk godt utstyrt med alt fra Recaro interiør i skinn , elektriske vindusheiser , T-tak og cruisekontroll til WS6 understell og skivebremser på alle hjul, og har ikkje minst et så velholdt og rustfritt karosseri som det er mulig å finne.